Obchodní strategie pro váš byznys
Obchodní strategie

Obchodní strategie

Obchodní strategie pro obchodní oddělení
Obchodní strategie je poměrně komplexní disciplína a já bych se v tuto chvíli rád soustředil pouze na dvě základní úvahy. Na úvahu o nových a stávajících zákaznících, a na úvahu o přípravě na obchodní schůzku.  
úvaha o zákaznících
  • Na které zákazníky se zaměřit a proč?
  • Vystačíme si se stávajícími zákazníky, nebo budeme potřebovat nutně nové zákazníky?
Položení této úvahy je bohužel jenom prvním krokem k naplnění požadovaných obchodních výsledků. Další kroky jsou založeny na poctivé a důsledné práci a současně i na chytré úvaze typu „jak na to“. Pojďme se tedy na to podívat. Můžu pomoci v těchto oblastech.
  • Jak udělat z obratově slabších zákazníků nově zákazníky obratově nadprůměrné.
  • Kdy se věnovat stávajícím zákazníkům, a kdy jsou už potřeba zákazníci noví.
  • U kterých zákazníků použít strategii rozvoje, obrany, udržení či ústupu.
  • Posouzení kompetence obchodního týmu jako celku i jeho jednotlivých členů, vypracování detailní analýzy zjištěného stavu s doporučením na případné změny (včetně kontroly nastavení interních procesů majících významný vliv na chod obchodního oddělení).
  • Zjistit důvod, proč se něco nedaří.
 
úvaha o přípravě na obchodní schůzku
Úvaha je důležitá pro nadcházející schůzku se zákazníkem a pro další aktivity v příštím týdnu i v příštím roce. Osobně preferuji přípravu či alespoň krátké zamyšlení před každým důležitějším jednáním se zákazníkem. A před důležitým jednáním je příprava naprostou nutností. Může se to zdát jako banalita, ale není. Ve své praxi jsem se setkal s tím, že obchodník nebyl na jednání se zákazníkem připravený. Nevěděl čeho má dosáhnout a jak. Neměl plán. Byla to schůzka typu „jedu na kafe“, ale nic víc. Jít se zákazníkem na kafe je samozřejmě skvělá věc, ale ještě o něco lepší je se s ním rovnou dohodnout na vystavení objednávky. Můžu Vám pomoci nastavit systém, jak se má obchodník připravit na schůzku, a jak zjistit, co zákazník opravdu potřebuje. Výsledkem tohoto procesu bude následující stav.
  • Obchodník má systém, jak zjistit skutečnou potřebu zákazníka.
  • Obchodník je schopen ve větší míře kontrolovat záležitosti předcházející objednávce.
  • Obchodník bude úspěšnější v získávání objednávek.
 
LinkedIn